Og så skulle gruppe 6 fra Nørre Alslev skole i gang med at bygge igen - der var lige en ekstraopgave med byggeri og historiefortælling af eventyr, inden præmieoverrækkelsen. Foto: Michael Thønnings

Sprog og eventyr leges ind med Lego-klodser

Skoleelever fra hele regionen dystede i kamp på sprog, eventyr og byggeevner, da Absalon i torsdags holdt bygmestermesse for første gang.

Vordingborg - Og Klods Hans fyldte lommen med guld, forklaret Josephine, i det ”eventyr-mash-up”, som ud over Klods Hans også involverer en større mænge Lego-klodser, som børnene fra fjerde og femte klasse har bygget på gennem flere måneder.
- Det handler jo altdi om robotter og naturvidenskab, når man bruger Lego i undervisningen, men her handler det om dansk, tysk og engelsk som fag, fortæller Ulla Krogsgaard.
Hun fagkonsulent i engelsk på Center for Undervisningsmidler, der holder til på lærerseminariet - Absalon -  og blandt initiativtagerne til en storstilet messe, hvor elever fra hele regionen for første gang mødtes for at dyste på eventyr og byggeevner.
- Der er en stor sammenhæng mellem det taktile og det sproglige - altså det at bygge noget og tale og udtrykke sig om det samtidig, siger Ulla Krogsgaard og gør klart at den anderledes form for læring er blevet taget ret godt imod.
Fokus har været at kombinere eventyr og det er gået fint med at bygge og fremlægge, det forberedte.
- Men nu er de så ude i klasserne og skal bygge en ekstra ting og koble med flere eventyr, siger hun, da de midt på dagen skal være ekstra skarpe.
Og det er svært, mener elver fra Nørre Alslev skole, men gruppe seks, med Jonas, Alexander og Josephine har bygget hurtigt. 
- Det er Rapunzel og Klods Hans, der er blevet gift, men  møder en heks, der tryller dem om til skeletter, og så skal de låse portalen op, forklarer de tre elever, inden de ingen skal ind og fremlægge i kampen om en af de fine præmier til bygmestermessen.

Og så skulle gruppe 6 fra Nørre Alslev skole i gang med at bygge igen - der var lige en ekstraopgave med byggeri og historiefortælling af eventyr, inden præmieoverrækkelsen. Foto: Michael Thønnings

Ulla Krogsgaaard kigger på gruppe 5s model. Hvad er han for en figur? Hvad kan man sige om ham?, spørger hun og får på den måde børnene til at tænke over tillægsord, og begreber, som kan knyttes til deres model.
Hidtil har Lego og skoler ofte betydet tekniske fag, robotter og lignende, men med messen på Absalon er Center for Undervisningsmidler godt i gang med at køre det ind på de mere sprogligt-orienterede fag. Foto: Michael Thønnings

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar