Når det gælder landbrugsjord - som her på Barmosevej - er det stort set ens takster, der arbejdes med, men det kan være anderledes, når Statens folk - med kommissarius Henrik Hansen (mf.) i spidsen - drager ind til Kastrup by i morgen. Foto: Michael Thønnings

Snart klar til banen i Vordingborg

I morgen er det Kastrup by det gælder, men så er ekspropriationsfolkene også så langt, at der kun er få opgaver tilbage, før alle arealer som banen skal overtage er klar, så alt arbejdet med 200-kilometer-i-timen-togene, kan gå i gang.

Vordingborg/Kastrup - Det er ellers noget af den rigtig gode jord, men hvad kan man gøre, lyder det fra Niels Otto Hansen. Kort efter er kommisarius klar med erstatningen, for jorden ude ved Barmosevej i udkanten af Kastrup.

Ekspropriationer - Statens overtagelse af jord - langs jernbanen er gået i gang igen, og hvor starten her i kommunen i marts, der foregik i Lundby, var i hårdt vintervejr, er vejret nu anderledes mildt. Ikke at det ændrer noget, for man er ude i al slags vejr.

- Vi har de her tre dage tilbage i Vordingborg kommune og så bliver der en pause. Senere skal vi så ind omkring stationsområdet i selve Vordingborg by, fortæller Kommissarius, Henrik Hansen, om de mange areal-erhvervelser, der torsdag betød ture omkring Kastrup og Neder-Vindinge-udkanten og i morgen, tirsdag, når ind i selve Kastrup by.

- Der skal vi også ind og se på havearealer i parcelhuskvarterer og det er ofte noget folk er mere følsomme omkring fortæller Henrik Hansen. 

Denne dag er det nemlig primært landbrugsarealer der ligger helt op langs banen, de overtager. Her skal en del  bruges til at arbejde i og derfor bliver de genetableret og givet tilbage, mens noget permanent bliver Statens - og jernbanens - ejendom.

Hidtil er det dog gået fint ned gennem Lundby og nu omkring Kasttrup, inden de skal videre ind mod Vordingborg. Meget er da også blevet besigtiget tidligere og så de fleste er forberedt.

 

Helt nyt

For arealerene skal bruges, blandt andet fordi projektet med den opgraderede bane og de nye hurtigere tog, ofte kræver en anderledes baneføring.

Især i området omkring Barmosevej, hvor banen slår et sving. Det skal rettes mere op, så det passer til farten på de nye tog.

- Det er  en dæmningsudvidelse vi laver, så banen kan  opgraderes, påpeger  Banedanmarks mand, landinspektør Klavs Petersen.

Han har været med hele vejen, og der skal laves en del på banen her i området.

- Vi har især området omkring Remkolde-dæmningen. I mange år har det været et meget smattet område. Togene  er faktisk nødt til at køre langesommere her, fordi området ligger en del lavere, fortæller han og påpeger at man gennem tiden har lagt meget jord på i området, for at holde på det hele.

- Men når vi skal lave banen, så man kan køre 200 kilometer i timen, så laver vi også hele det stykke om, siger han. Det betyder at de i efteråret eksproprierede et ekstra stort areal i det sumpede område omkring Hovvejen nede bag Willi Becke, hvor hele banearealet bliver fjernet og nyanlagt.

- Det bliver  lavet næste år i forbindelse med vi lukker banen hernede, siger han.

De skal snart videre ind i Næstved by, hvor der i begyndelsen af maj, kommer nærmere information. 

- Det bliver bare os (Banedanmark, red.) der holder et møde, for at forklare om projektet, inden vi går i gang, med at overtage arealerne, fortæller han  og gør klart at de så vidt muligt informerer inden de går i gang med arbejderne.

I følge kommissarius er alle overtagelser hidtil gået efter planen og tidsplanen ser ud til at holde stik, så arbejdet kan komme i gang.      Mith

Når det gælder landbrugsjord - som her på Barmosevej - er det stort set ens takster, der arbejdes med, men det kan være anderledes, når Statens folk - med kommissarius Henrik Hansen (mf.) i spidsen - drager ind til Kastrup by i morgen. Foto: Michael Thønnings

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar