Orehoved station er nu klar til brug

I sidste uge, blev der lagt skridsikker perron og lavet den sidste skiltning, men så skulle stationen i Orehoved også være klar til brug.


Perronen  var stadig lige lidt glat, i sidste uge, men med noget skridsikker epoxy og de sidste finesser på plads, er den midlertidige togstation i Orehoved nu umiddelbart klar til brug.

I sidste uge, blev der lagt skridsikker perron og lavet den sidste skiltning, men så skulle stationen i Orehoved også være klar til brug.


Perronen  var stadig lige lidt glat, i sidste uge, men med noget skridsikker epoxy og de sidste finesser på plads, er den midlertidige togstation i Orehoved nu umiddelbart klar til brug.

- Og så vidt vi ved, skal de første tog køre omkring den 29. maj, siger en stationsarbejderne, Henning Jørgensen, fra entreprenøren Arkil, der selv kommer fra det jyske, men har brugt den sidste måned på banen ved Orehoved - og campingpladsen ved Ore, hvor sjakket har boet.

Selve byggeriet med planlægning og arbejde, har været i gang et par måneder og er umiddelbart det første byggeri på den nye jernbanestrækning i forbindelse med Fehmern-byggeriet, og stationen i Orehoved er en ”kopi” af en tilsvarende, der blev lavet ved Roskilde, ligesom der også snart skal bygges en ved Rødby, der minder om.

Selve byggeriet byder således  nu på en lang perron, der er bygget på pæle, ligesom der er et lille skur, hvor man kan stå i læ. 

I sidste uge var DSB også ude at installere rejsekortstandere og billetautomater, så også det skulle være fuldt funktionsdygtigt. Det eneste der lige manglede var endelig skiltning og lige at der blev bygget en særlig vej, ved sporet i den bagerste ende, hvor togførerne får et ”hvilerum”, og stien hen til den skal efter gældende overenskomst belægges med asfalt, så togførerne kan gå tørskoede langs sporet.

Når stationen skal i brug bliver den i øvrigt lukket af, så der kun kan køre busser af stationvejen, mens almindelige biler kan holde langs grusparkeringen og køre ind bagom.

Stationen  skal blandt andet bruges i forbindelse med de kommende broarbejder, hvor  en række broer skal hæves for at gøre plads til de nye hurtige tog, og det er meningen, at man netop ved Orehoved skal skifte til togbusser i de arbejdsprægede  perioder. Og nu er muligheden der i hvert fald, for stationen er klar til brug.

mith


Tema: 
Bro til fremtiden - Den nye Storstrømsbro
Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar