• www.henriks-hvidevarer.dk

Panelet med viden om e-handel består af (fra venstre) Philip Kalvåg (Yourpay), Nicolai Hofsø (Billy), Michael Møller (DanDomain), Michael Sørensen (Green Click Media) og Finn Kristensen (e-mærket). Foto: Chriistiina Nataliya Zahraz

Nu skal butikkerne på nettet...

Eventen Go-Digital.nu tiltrak i sidste uge erhvervsdrivende fra Vordingborgområdet og Møn, der alle ville vide mere om e-handel. Emnet var online tilstedeværelse.

Stege - Det starter med, at man laver en plan, lyder det fra Michael Sørensen fra Green.Click, der er én af panelets eksperter, der er mødt op på Møn Bibliotek for at guide de fremmødte erhvervsdrivende med vejledning og konkrete eksempler på, hvordan onlineverdenen kan erobres – helt praktisk. 
Morgenmødet om digitalt fokus, arrangeret af Vordingborg Erhverv, er i gang, og videbegærlige erhvervsdrivende fra Vordingborgområdet og Møn er samlet for at blive klogere på e-handel. For selvom man som erhvervsdrivende har godt gang i sin fysiske virksomhed – kan der stadig være et stort digitalt potentiale, der venter på at blive foldet ud i virksomheden. 

Interesse for e-handel
- Jeg kan se og høre, når jeg kommer rundt i butikkerne, at mange er i tvivl om, hvordan de skal gøre det, og hvad det indebærer, udtaler Thomas Rømer Jakobsen fra Vordingborg Erhverv A/S, der er manden i spidsen for eventen, der er arrangeret af Vordingborg Erhverv A/S. 
- I bund og grund handler det om, at spørge os selv: Hvordan kan vi lægge en strategi? Mange har været vant til at have en butik i flere år, og der er mange muligheder at navigere imellem, når man vil koble en detaildel til sin fysiske forretning, vurderer Thomas Rømer Jakobsen, og forklarer yderligere: 
- Der er derfor behov for hjælp til at outline de faser, man går igennem, og en del har måske haft lidt berøringsangst ved at komme i gang med det digitale – men vil gerne i gang. 

Digital jungle
- Man skal ind over hele paletten. Det er ikke nok bare at starte en webshop. 
Ordene kommer fra Lennart Øster, indehaver af garnbutikken Filato ApS i Præstø. Denne morgen deler han ud af sin erfaring med detailhandel, og fortæller om dét at kombinere en fysisk butik med online tilstedeværelse i form af en webdel. 
- Sørg for at finde den rigtige partner. Hvis du for eksempel ikke selv har teknisk snilde; så er det vigtigt, at du finder én, der har det, påpeger han. 
- Digitalisering kan være en forlænget arm, hvor der altid er åbent. Og da over 70 procent af danske handler afsluttes i det fysiske, er det den perfekte kombination; at have en fysisk butik og en detaildel, lyder opfordringen fra Lennart Øster. 

Håb for vækst 
- Der er håb for detailhandelen, udtaler citymanager i Vordingborg Erhverv, Thomas Rømer Jakobsen. På spørgsmålet om, om den digitale verden vinder endnu mere ind blandt forretningsdrivende i Vordingborg Kommune de næste fem år, svarer han prompte: 
- Ja, helt klart. Om fem år er jeg sikker på, at der er en større del af butikker, der har en webdel, og jeg tror, der kommer nogle endnu nemmere og lettilgængelige og brugervenlige løsninger.

Let tilgængelig viden
To timer senere og en masse information om e-handel rigere, forlader de erhvervsdrivende bibliotekssalen. Arbejdet kalder på dem, og Lene Evers fra Lene Evers Chokolade i Stege er én af de fremmødte, der tager fra eventen med fornyet fokus på e-handel. 
- Det har været et sindsygt godt arrangement. Velforberedt og superinformativt med let tilgængelig og anvendelig viden, udtaler chokoladebutiksindehaveren.
- Kunsten for mig er ikke at vækste for meget, men finde niveauet, så det frisklavede og håndlavede stadig er i fokus.
- Og jeg tager helt sikkert dét med grundig forberedelse og planlægning med mig fra denne morgenevent, slutter hun. 

 

Opdat. 14. marts: Navn rettet.

 

Panelet med viden om e-handel består af (fra venstre) Philip Kalvåg (Yourpay), Nicolai Hofsø (Billy), Michael Møller (DanDomain), Michael Sørensen (Green Click Media) og Finn Kristensen (e-mærket). Foto: Chriistiina Nataliya Zahraz

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar