Erhvervsprisen 2014: Køkken med konsekvent kontakt

I sidste uge bragte Sydsjællands Tidende et portræt af halvdelen af de topnominerede til Erhvervsprisen 2014. Her er den sidste halvdel af de, der har udmærket sig. 


Erhvervsprisen I år var hele 27 virksomheder indstillet til Erhvervsprisen 2014, og dommerkomitéen bestående af repræsentanter for Vordingborg Erhvervsforening, Nordea, Vordingborg Erhverv A/S, Lollands Bank, Møns Bank og Vordingborg Kommunes Erhvervsudvalg har udpeget seks endelige kandidater, der regnskabs-, ledelses- eller jobskabelsesmæssigt har gjort det ekstra godt. 

De nominerede er Dansk Rotations Plastic, A. Rasmussens Finmekanisk Fabrik, Asfaltsjakket, Insatech, Vordingborg Køkkenet og Preben Andersen Vognmands- & Renovationsforretning. 

Vi bringer de følgende dage portrætter af de sidste tre virksomheder. 

brom

 

Køkken med konsekvent kontakt

Vordingborg Køkkenet A/S har senest gennemgået et skift fra producent til landsdækkende kapitalkæde med egne butikker med høj vægt på kundeservice, og næste trin er et større hovedkontor til flere lokale medarbejdere. 


Det hele begyndte i 1963, da bygningssnedkeren Preben Jensen købte en virksomhed i Vordingborg og etablerede en produktion med Jens-Christian Dehn. De producerede vinduer, døre og køkkener, og da Dehn drev firmaet videre på egen hånd, blev Jensen & Dehn allerede i 1964 til Vordingborg Køkkenet, hvis navn kun de færreste kender.

Spoler vi nogle årtier frem, overtog Ingolf Jacobsen virksomheden i 1995 og gjorde Hjalmar Hansen til direktør. 

- Vi har nedlagt vores egen produktion og satser på at være en logistik- og salgskæde – et ”handelsselskab”, forklarer Hjalmar Hansen med henvisning til, at en ny forretningsmodel betød produktion i Tyskland og Vordingborg Køkkenet blev i stedet en kapitalkæde med 25 butikker og 145 medarbejdere rundt omkring i landet med Langøvej 7 som hovedkontor, hvor 45 af dem sidder.

- Hvis vi for mange år siden havde beholdt produktionsdelen hernede, havde vi nok ikke overlevet, siger salgs- og marketingschef Mads Skjoldby og tilføjer, at der er planer om at udvide hovedkontoret i løbet af næste år. 

- I takt med at vi er vokset, er vores krav til hovedkontoret også vokset. Vi forventer, at vi hernedefra skal kunne servicere hele butiksnettet, og det kræver heldigvis flere og flere medarbejdere fra lokalområdet i de kommende år. 

 

Ensartet køkkenkultur

Der er ifølge Mads Skjoldby flere grunde til virksomhedens succes, og her kan peges på kundekontakten. 

- Kunden skal opleve kvaliteten fra de træder ind i butikken til de ser køkkenet og til at det står hjemme hos dem - også selvom det er levering til femte sal. Og så har vi en arbejdskultur, hvor viljen til at gøre en forskel for kunden skinner igennem, siger Mads Skjoldby. 

Dertil kommer også ensartet styring af alle butikkerne. 

- Som kapitalkæde med 25 butikker er vi alle i samme båd. En butik sidder ikke og agerer som sig selv, så vores betjeningskoncept er gennemført, siger salgschefen. 

Skiftet til detaillist har desuden sikret en god økonomi selv under finanskrisen.

- Krisen lærte os at kigge på alle vores omkostninger helt ned til, hvorfra vi køber flaskevand. Jo lavere omkostninger, jo lavere priser kan vi give kunderne. Og det er vi blevet gode til. En årsag til vores vækst, er bedre produkter til billigere priser. Længere er den sådan set ikke, fortæller Hjalmar Hansen.

Selve nomineringen lægger han med et smil ikke skjul på, at de da gerne vil vinde. 

- Jeg synes, at det er fedt og dejligt, at nogen vil honorere andre, uanset om det er os eller nogle andre. Det er et fedt skulderklap, især til vores medarbejdere, slutter han. 

brom


Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar