Sådan så Masnedsundbroen fra 1883 ud, mens den endnu stod. Broen er tegnet af statsbanernes arkitekt N.P.C. Holsøe.

Den sidste bropille fra 1883 er fældet

I knap et århundrede har et enkelt brohoved fra den gamle Masnedsundbro fra 1883 stået som et vartegn på Masnedø. Men nu er den; jævnet med jorden i forbindelse med Banedanmarks arbejde med Ringsted-Femern-banen.

Masnedsund De fleste personer, der er vokset op på Masnedø efter 1937 har leget på det gamle brohoved, som fik lov at stå i vandkanten på Masnedø, efter at den gamle bro (1883-1937), blev revet ned i forbindelse med byggeriet af den nye bro, der blev opført samtidig med Storstrømsbroen.
Nu er det imidlertid slut med at klatre rundt på den gamle bropille. Entreprenør Per Aarsleff, der bygger den nye bro over Masnedsund for Banedanmark, har nemlig jævnet den med jorden.
Det ærgrer nogle af beboerne på Masnedø, for hvem bropillen var et kært minde om barndommens lege og en påmindelse om, hvor den gamle smukke bro var opført.

Ingen taget med på råd
Banedanmark eksproprierede arealet, hvor Vordingborg Marinecenter i mange år lå, og hvor bropillen er opført.
- Da bropillen ikke er fredet, står det ejeren frit for at fjerne den, fortæller Marianne Rasmussen Lindegaard fra Slots- og Kulturstyrelsen. 
- Så det er udelukkende et moralsk og lokalhistorisk anliggende, fortsætter hun og bekræfter, at Kulturstyrelsen ikke har været inde over beslutningen, og heller ikke skal det.
Da bropillen har lokalhistorisk betydning kunne man måske forvente, at entreprenøren har taget kontakt til Museum Sydøstdanmark, men museet er ifølge museumsinspektør Berit Christensen ikke blevet taget med på råd. Umiddelbart har hun heller ikke nogen bemærkninger til at den gamle bropille er blevet fjernet.

Anlægssted forstærkes
Projektleder på Masnedsundbroen i Banedanmark, Mette Koch Sonnenborg, kan godt forstå, at borgerne undrer sig over, hvorfor den gamle bropille har måttet lade livet, selvom den ikke er i vejen for den nye bro.
- Den er blevet revet ned, fordi den skulle forstærkes, siger hun og forklarer:
- Dér, hvor den står, skal anlægsstedet forstærkes til flåderne, der har store maskiner og brofag med.
Desuden var bropillen allerede meget medtaget af tidens tand og menneskers genbrug.
- Brohovedet har tidligere været granitbeklædt, men var nu delvist nedbrudt, da man har brugt granitten til kystsikring, fortæller Mette Sonnenborg, der inden nedrivningsarbejdet blev påbegyndt henvendte sig til Marianne Almindsø Andersen i Vordingborg Kommune, for at sikre sig, at der ikke var tale om et stykke fredet murværk eller om kommunen i det hele taget havde nogen indvendinger mod nedrivningen. Det var ikke tilfældet.
Marianne Almindsø Andersen fortæller, at hun har været i telefonisk kontakt med Banedanmark, som ville vide, om der var nogle ”nedrivningslinier” eller ”planlægningsregler” for området.
- Der er stort set ikke noget i det område, men vi har ikke talt om den gamle bropille, og der er ikke givet nogen tilladelser som sådan, fortæller hun til avisen. Ifølge Marianne Almindsø Andersen har kommunen dog ingen indvendinger imod at den gamle bropille fra 1883 er blevet destrueret. 

 

Sådan så Masnedsundbroen fra 1883 ud, mens den endnu stod. Broen er tegnet af statsbanernes arkitekt N.P.C. Holsøe.

Den sidste bropille fra den gamle Masnedsundbro (1883-1937) er blevet fjernet.
Foto: Thomas Schomann

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar