Postens laksegl fra Vordingborg med Kong Frederiks den 6. kronede monogram. Engang var Posten kongelig - nu har de opgivet en af deres vigtigste opgaver.
Foto: Michael Thønnings

Dette er den sidste onsdagsavis...

Fra næste uge, kommer Sydsjællands Tidende på gaden tirsdag/onsdag -  vi får nemlig ny omdeler. Samtidig stopper avisen med at komme i Stubbekøbing, men udvider til også at dække Tappernøje.

 

Avisen Den avis du nu sidder med, bliver den sidste onsdags-udgave af Sydsjællands Tidende. 

Men frygt ikke - din lokale avis kommer stadig - bare en dag tidligere, nemlig tirsdag/onsdag.

Sagen er nemlig, at Posten ikke længere vil uddele aviser eller reklamer. Det meddelte de tidligere i år. 

Det betyder nu, at et mere end 50 år langt samarbejde mellem avisen og Posten desværre slutter med denne uge.

Det er den overordnede  krise hos det store selskab, der har fået dem til at stoppe med at løse deres opgaver, og det var et chok for mange landet over, der frygtede for hvad der skulle ske med deres lokale avis. 

For faktum er, at det er et stort problem for demokratiet og livet i en række lokalområder, hvis det ikke længere ville være muligt at sende lokale aviser på gaden.  

Her lokalt betød det endda at en læser - Jørgen Nymark - kontaktede ministeren, for at gribe ind. Det samme gjorde de overordende medieorganisationer, men ministerens svar var blot, at man ikke vil gøre noget politisk, fordi Posten ikke ved lov ”er forpligtet” til at tjene demokratiet og levere aviser. 

- Jeg er orienteret om, at virksomheden (Posten, red.) – som led i en ny produktionsmodel – planlægger at ophøre med at omdele lokale ugeaviser fra 1. januar 2018. Den orientering har jeg taget til efterretning, da lokale ugeaviser som nævnt ikke er en del af de pligtmæssige ydelser, som Post Danmark har aftale med staten om at levere, skrev transportminister Ole Birk Olesen (LA) som svar. 

Heldigvis er der dygtige firmaer der har taget det demokratiske ansvar på sig, og fra næste uge, er det FK Distribution, der leverer din Sydsjællands Tidende. 

Firmaet har i mange år omdelt reklamer og aviser, og nu bliver det dem, der får ansvaret for, at du får de lokale nyheder.

Det betyder samtidig at avisen får permanent ny udgivelsesdag om tirsdagen og således vil den fremover blive omdelt tirsdag og onsdag. Således  bliver nyhederne fra weekenden endnu mere friske, når de lander i din postkasse.

Til gengæld er der ikke et budkorps, der kan levere rettidigt i Stubbekøbing, som vi derfor må sige farvel til. Dog kun i postkasserne, for vi leverer en stor pakke aviser til Fakta i Stubbekøbing, hvor den kan hentes gratis. Desuden vil vi stadig komme i postkasserne i Nørre Alslev. Det betyder dog ikke, at vi ikke længere vil skrive om ting, der foregår i Stubbekøbing - i er stadig velkomne i v ores spalter.

Til gengæld har vi fået en unik mulighed for at blive større i det nordlige, så fra næste uge udvider Sydsjællands Tidende til også at komme i Tappernøje. Det glæder vi os rigtig meget til, for det betyder naturligvis også, at vi vil begynde at skrive mere om området der. 

Vi håber I tager vel imod avisen.

Så overordnet set, er det en positiv ændring. Avisen kommer til at dække et større område, ligesom de fleste også vil få den tidligere på ugen end de ellers har været vant til. Desuden er det vores forventning at den ny private distributør vil være mere omhyggelig med at omdele avisen end Posten, der gennem længere tid har måttet kæmpe med nedskæringer, fremfor at kunne udføre deres arbejde.

Til at begynde med kan det dog forventes at der vil være lidt startvanskeligheder for det nye budkorps, så nogle mønboere vil opleve at avisen kommer senere - måske først om torsdagen. Det er dog forventningen, at per 1. januar 2018, så vil alle - også Møn - få leveret avisen som de skal, om tirsdag/onsdag.

 

Nye deadlines

Den nye udgivelsesdag betyder dog, at du skal huske at deadlines ændrer sig. 

Hvis du har tips til historier, arrangementer eller andet, som avisen skal vide, kan du stadig henvende dig når du vil, men redaktionens overordnede deadline hedder nu fredag morgen, fremfor fredag middag, for aktuelle ting. Vi arbejder dog - som altid - helt frem til avisen går i trykken, så kontakt os hellere en gang for meget, end en gang for lidt, hvis du er i tvivl. 

Vi er altid glade for at høre fra Jer - både med tips, idéer eller bare en snak.

    

Vi er her - Vi ses.

 

 

FAKTA: 

• Sydsjællands Tidende holder til i Torvestræde 4 i Vordingborg og er 100 procent lokal. 

• Er den eneste selvstændige avis i regionen.

• Er udkommet under samme navn i 93 år.

• Udkommer fremover tirsdag/onsdag.

• Dækker Vordingborg kommune, Nørre Alslev og Tappernøje.

• Er flere gange kåret som en af landets bedste lokalaviser.

• Er den avis i området med flest læsere.

• Har den avisredaktion i landet med det højeste uddannelseniveau.

• Kan kontaktes på redaktion@sydtid.dk

• Få også nyhederne på www.sydtid.dk

 

Postens laksegl fra Vordingborg med Kong Frederiks den 6. kronede monogram. Engang var Posten kongelig - nu har de opgivet en af deres vigtigste opgaver.
Foto: Michael Thønnings

Tilbage til forsiden

Kommentarer

min adresse har ikke modtaget avisen tirsdag/Onsdag 12/13-12 hvordan kan det være. vi modtager normalt FK reklamer fredag. så hvis avisen ikke kommer før er reklamerne og tilbuddene forældede.

Hej Torben. Tak for din mail. Sydsjællands Tidende udkommer tirsdag med omdeling tirsdag og onsdag indtil kl. 21.00. Vi indberetter den manglende levering, og håber avisen fremadrettet bliver leveret rettidigt. Ellers må du endelig give besked igen! God jul.

Hej. Har ikke modtaget avisen her på langedvej i denne uge.?

Tak for din mail. For at vi kan indberette den manglende levering, skal vi bruge din adresse og telefonnummer. Det bedste er, at du selv ringer til os på 55 37 00 09 eller evt. skriver en mail til annoncer@sydtid.dk. Får du mod forventning heller ikke avisen i næste uge, så må du henvende dig igen. Vær opmærksom på, at Sydsjællands Tidende nu udkommer tirsdag med omdeling tirsdag og onsdag indtil kl. 21.00. Beklager ulejligheden, Mvh Sydsjællands Tidende

Det er nu torsdag aften og jeg har stadig ikke modtaget Sydsjællandske. Det er ikke i orden, hvis man venter med at dele ud sammen med reklamer for at spare en tur, med mindre man informerer sine annoncører, så de ved at ikke alle får deres tilbud om bl.a. arrangementer o.lign.

Nej, det er ikke i orden, hvis omdeleren prøver at spare en tur. Avisen SKAL omdeles tirsdag og onsdag indtil klokken 21. For at vi kan indberette den manglende levering, skal vi bruge din adresse og telefonnummer. Det bedste vil være, at du ringer til os på 55 37 00 09 eller evt. skriver en mail til annoncer@sydtid.dk. Får du mod forventning heller ikke avisen i næste uge, så må du ringe igen. Beklager ulejligheden. Mvh Sydsjællands Tidende

Hej. Vi har ikke modtaget avisen i denne uge.

Hej Helle. Du skal sende din reklamation direkte til FK Distribution via dette link: https://fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/MidWeekComplaint Hvis det ikke virker, gør da følgende: Gå ind på FK Distributions hjemmeside https://fk.dk Vælg: ”Reklamation” Vælg ”Midtuge” Indtast derefter telefonnummer, adresse m.m. og klik send. Din reklamation er derefter registreret. Vi beklager ulejligheden. Du er altid velkommen til også at ringe til Sydsjællands Tidendes administration på telefon 55 37 00 09.

Lav en reklamation på fk.dk hvis avisen ikke er modtaget eller er kommet for sent - hver gang..

Vi har ikke modtaget Sydsjælland Tidende og nu er det søndag klokken.20.00

Hej Bent. Du skal sende din reklamation direkte til FK Distribution via dette link: https://fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/MidWeekComplaint Hvis det ikke virker, gør da følgende: Gå ind på FK Distributions hjemmeside https://fk.dk Vælg: ”Reklamation” Vælg ”Midtuge” Indtast derefter telefonnummer, adresse m.m. og klik send. Din reklamation er derefter registreret. Vi beklager ulejligheden. Du er også altid velkommen til at ringe til Sydsjællands Tidendes administration på telefon 55 37 00 09.

Vi har ikke modtaget Sydsjællands Tidende siden den blev omdelt af PostNord. Surt når manden annoncerer i avisen, at den så ikke omdeles. Jeg forsøger med ovenstående og kontakter ForbrugerKontakt.

Kære Ninna. Nej, det er ikke i orden, når avisen ikke bliver omdelt. Heldigvis får de fleste avisen, men der er områder/ruter med problemer. På avisen håber vi, det "kun" er indkøringsvanskeligheder og at avisen efter nytår vil blive omdelt som den skal. Lige nu er det eneste, vi og I kan gøre, at lave en reklamation via fk.dk. Reklamationen er koblet til modtagerens adresse og derigennem til det bud, der skal levere avisen på dén adresse. Dermed har FK-distribution mulighed for at udskifte en omdeler, der gentagne gange ikke udfører sit arbejde. Bliver du ved med ikke at få avisen (og anmelder det på fk.dk), så ring til os på 55 37 00 09. Det er vigtigt for os, at vi bliver orienteret. Vi betaler jo trods alt FK-distribution for at omdele avisen til ALLE husstande.

Så er det 2. Uge, jeg ikke har modtaget Sydsjællands Tidende , Bakkevej i Stensved

Kære Gerda. Har du mulighed for at sende din reklamation direkte til FK Distribution via dette link: https://fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/MidWeekComplaint Hvis det ikke virker, gør da følgende: Gå ind på FK Distributions hjemmeside https://fk.dk Vælg: ”Reklamation” Vælg ”Midtuge” Indtast derefter telefonnummer, adresse m.m. og klik send. Din reklamation er derefter registreret. Vi beklager ulejligheden. Du er altid velkommen til også at ringe til Sydsjællands Tidendes administration på telefon 55 37 00 09. Vi indberetter samme sted, som du selv kan gøre det, men skal bruge dit telefonnummer.

har kun modtage sydsjællands tidende 1 gang efter leverandørskift- ikke godt nok- bor i madsnedsund

Kære Susanne. Nej, det er ikke godt nok; det kan vi hurtigt blive enige om! Har du mulighed for at sende din reklamation direkte til FK Distribution via dette link: https://fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/MidWeekComplaint Hvis det ikke virker, gør da følgende: Gå ind på FK Distributions hjemmeside https://fk.dk Vælg: ”Reklamation” Vælg ”Midtuge” Indtast derefter telefonnummer, adresse m.m. og klik send. Din reklamation er derefter registreret. Vi beklager ulejligheden. Du er altid velkommen til også at ringe til Sydsjællands Tidendes administration på telefon 55 37 00 09. Vi indberetter reklamationer samme sted, som du selv kan gøre det, men vi skal bruge dit telefonnummer. Håber, der meget snart kommer styr på leveringen!

Så har jeg heller ikke modtaget sydsjællands tidende og ugebladet i denne uge og når jeg udfylder formular hos fk distribution påstår de at de ikke omdeler i mit område vh sanne hansen

Hej Sanne. Det må vi lige følge op på. Send en mail med dit navn, adresse og telefonnummer til mille@sydtid.dk så skal jeg prøve at finde ud af, hvad der er gået galt.

”Fejlmeddelelsen” kommer op, fordi omdelingsperioden ikke er udløbet. Avisen omdeles i denne uge onsdag og torsdag indtil kl. 21.00. Efter dette tidpunkt åbnes reklamationsmodulet igen. Du kan altså først i aften efter klokken 21 lave en reklamation, for måske er buddet bare ikke kommet forbi endnu… Vi krydser fingre, men giv lige lyd, hvis du ikke modtager avisen indenfor det aftalte tidsrum.

Vi har ikke modtaget sydsjællandske eller uge avisen de sidste tre uger. adreesse: Adelgade 99 4720 Præstø. Der er fire postkasser paa adressen inde i porten der er graa venlig hilsen Jørgen Wiberg tel 24951508

Kære Jørgen. Du skal lave en reklamation i den uge, avisen udebliver. Vi kan ikke lave den efterfølgende. Med hensyn til indeværende uge, så omdeles avisen i denne uge onsdag og torsdag indtil kl. 21.00. Avisen kan altså stadig nå¨at komme i aften. Efter klokken 21 kan du lave en reklamation på fk.dk via dette link: https://fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/MidWeekComplaint Hvis det ikke virker, gør da følgende: Gå ind på FK Distributions hjemmeside https://fk.dk Vælg: ”Reklamation” Vælg ”Midtuge” Indtast derefter telefonnummer, adresse m.m. og klik send. Din reklamation er derefter registreret. Vi beklager ulejligheden. Du er altid velkommen til også at ringe til Sydsjællands Tidendes administration på telefon 55 37 00 09. Vi indberetter reklamationer samme sted, som du selv kan gøre det, men vi skal bruge dit telefonnummer. Håber, der meget snart kommer styr på leveringen!

Har ikke modtaget Sydsjællands Tidende her torsdag aften den 29. december kl. 22:31. Har forsøgt at fejlmelde hos FK, som Mille beskriver; men det er ikke lykkedes. Jeg kom dog til fejlmeldingen, men kunne kun indtaste telefonnummer. Jeg benytter iPad. Kan det være derfor?

Heller ikke denne uge har vi fået Sydsjælland tidende. Jeg har skrevet på Fk.dk og de skriver at avisen ikke omdeles på dette postnummer? Jeg bor i Stensved 4773 så jeg håber ikke at det er rigtigt.?

Kære Helle. Kan du sende mig dit telefonnummer, fulde navn og adresse på mille@sydtid.dk, så prøver jeg at finde ud af, hvorfor du ikke modtager avisen. Den burde bestemt blive omdelt i dit område! Det betaler vi dem jo for!

vi modtager ikke bladet efter at posten ikke kommer med det

Kære Børge. Har du forsøgt at lave en reklamation på fk.dk?Vi kan evt. gøre det for dig, men så skal du sende os dit telefonnummer, adresse og fulde navn til mille@sydtid.dk.Eller evt. ringe til 55 37 00 09. Derefter kan vi prøve at finde ud af, hvorfor, du ikke modtager avisen, som du skal.

Hvorfor modtager jeg ikke avisen? Jeg bor i Brarup 4840 NR.Alslev

Hej Henrik. Det burde du også - men der kan være forskellige årsager til, at du ikke har modtaget avisen. Kan jeg få dig til at lave en reklamation selv vis dette link?: https://fk.dk/Contact/Forbrugerkontakt/MidWeekComplaint (Linket ligger også øverst på vores website, i fald det ikke virker her!). Vend derefter tilbage (skriv til mille@sydtid.dk), hvis du bliver ved ikke at modtage avisen eller hvis du får et svar fra FK Distribution, du ikke forstår. Bemærk, at der kan gå op til 14 dage, før din reklamation er "aktiv" og fejlen er blevet rettet. Beklager ulejligheden.

Siden FK Distribution overtog udbringningen af Sydsjællands Tidende, har vi ikke modtaget den. Jeg har hver eneste uge reklameret til FK Distribution via deres hjemmeside. Jeg får bare en automail tilbage, hvor de skriver, at de vil løse problemet hurtigst muligt. Men der sker intet, vi får stadig ingen avis. Det er en rigtig dårlig leverandør i har valgt, vi får heller ikke de reklamer de skal bringe ud. Det har været et evigt tilbagevende problem i årevis, og det hjælper overhovedet ikke noget selv om man kontakter dem, de er fuldstændig ligeglade.

Kære Merete. Kan du ikke lige sende dit navn, adresse og telefonnummer til mille@sydtid.dk, så følger vi op på dine reklamationer. FK Distribution har meddelt os, at der går op til 14 dage, før der bliver rettet op på en fejl, man reklamerer, men der må jo da siges at være gået en hel del længere tid for dig. Det skal vi lige kigge på! Mht vores valg af FK Distribution, så ligger landet sådan, at posten, som hidtil har distribueret avisen, meddelte, at de fra 1. januar i år ikke længere ville omdele ugeaviser (hvilket gælder i hele landet). Vi har derfor skullet finde en anden distributør. Den eneste på markedet i vores område er FK Distribution...Der var altså ikke så meget at vælge imellem...

På Fuglebakken er vi mindst 2 blokke der ikke har modtaget avisen siden december. Jeg er i kontakt med jer.

Siden FK distribution har overtaget udbringning af avisen(det er nu 4 uger siden) Har Havnevej/Strandgade ikke fået ugeavisen, vi henter selv; men det er et dårligt bytte Sydsjællands Tidende har gjort, jeg har klaget de sidste 4 uger - intet er sket!

nu har vi ikke fået sjt. siden ugen mellem jul og nytår. jeg har kontaktet jer, men det har ikke hjulpet og FK bruger bevist deres monopol, de har heller ikke overholdt deres forpligterser jf. reklamer. I skal huske på at de annonce kroner i får ind, er lagt på varene, som jeg så må betale uden at få noget for dem. Torben Michaelsen Næsbyvej 36 4760 Vo

Kære Torben. Vi er i løbende dialog med FK Distribution om de adresser, der ikke får leveret Sydsjællands Tidende, og vi tror fortsat på, at de får løst deres distributionsproblemer meget snart. Heldigvis får langt de fleste stadig leveret avisen, som planlagt. Vi håber, du vil blive ved med at skrive eller ringe til os, så længe problemet eksisterer. Det er vores eneste mulighed for at hjælpe FK Distribution med at få løst deres opgave ordentligt.

Carit Etlarsvej og Brovejen har ikke modtaget Sydtid siden FK har overtaget

Jeg har ikke fået Sydsjællands Tidende siden december en gang. Er der for langt til Bønsvig? Har klaget tre gange, intet sket.

Min kære mor har ikke fået avisen siden jul, og det er hun MEGET ked af. hun har ringet og fået den besked at hvis hun savnede den så meget, kunne hun jo bare hente den på kontoret, eller oppe ved trykkeriet. DET er FA.... IKKE okay. Nu må i sku snart få styr på det

Kan se at FK disb. har et stort problem .vi modtager heller ikke reklamer og sydsj t. har stort set ikke været optimalt efter Fk har overtaget omdeling.... må siges at være ret så amatøragtigt.....

Manglende Sydtid. Har ikke modtaget siden posten holdt op.

Det er for dårligt at annoncører betaler for Annoncer, når den ikke bliver leveret, min adresse er Carit Etlarsvej 8

På Havnevej 8 bliver Sydtid heller ikke leveret?

Hej Marianne. Har du lavet en reklamation på www.fk.dk? Hvis vi som avis skal gøre det for dig, har vi brug for dit fulde navn, adresse (den har vi så) og dit telefonnummer, da det er telefonnummeret adressen er registreret på. Vi skal også vide, hvornår du ikke har modtaget avisen. Er det i den seneste uge eller lige siden FK Distribution overtog omdelingen i midten af december? Skriv info til mille@sydtid.dk Mvh Mille Holst, journalist, Sydsjællands Tidende

Tilføj kommentar