PC-spil er mere end leg og tidsfordriv

Gyserspil var det gennemgående tema, da en flok pc-spil-freaks i lørdags var samlet til det første Game Jam på ZBC i Vordingborg, hvor godt en snes unge mennesker fik lejlighed til at prøve kræfter med at udvikle deres egne spil. 


Begrebet ”jam” er lånt fra musikken, hvor det handler om at improvisere samtidig med, at man har det sjovt og i fællesskab skaber nye ideer og udtryk. 

En person går i stå med sin bil og ender på en forladt fabrik, hvor en mystisk stemme snakker til ham. Er det virkelighed eller fantasi? Uforudsigelige ting indtræffer på en farefuld færd i det uhyggelige rum, hvor det handler om at komme ud af fabrikken i live.

Det var det foreløbige tema, da Sydsjællands Tidendes udsendte medarbejder mødte Hørdur Andreasen og Pelle Rasmussen, som i en gruppe på fem var i gang med at skabe et uhyggeligt univers i et nyt computerspil. Hørdur og Pelle fortæller, at mange ideer har været på bordet, mange er skrottet, og at man foreløbig er endt med en historie, som kan binde udvalgte ideer sammen. Hørdur og Pelle går i henholdsvis 2.p og 2.q på ZBC, hvor spil-orienterede studieretninger fremadrettet  bliver en del af Teknisk Gymnasium og Handelsgymnasiet. At skabe nye spil kan nemlig være en særdeles lærerig proces og en mangespektret udfordring, hvor utallige elementer som programmering, matematik, design, arkitektur og historiefortælling indgår.

 

Matematik bliver en leg

Computerspil er alt andet end ligegyldigt tidsfordriv, men en vigtig del af vores kultur, hvor underholdning, formidling og fortælling samles i et fælles univers.

Danny Nielsen, der er adjunkt på ZBC og ansvarlig for  weekendens game-event, fremhæver, at deltagerne får en indsigt i programmering, og at matematik på ganske højt niveau nærmest leges ind hos deltagerne.

- Programmering bliver basalt på mange videregående uddannelser, og med en dag som denne skal deltagerne i fællesskab improvisere og udvikle nye spil.

- Nye brætspil, terningespil og så videre kan godt komme på banen, men computerspil bliver det centrale. Deltagerne udvider deres netværk, fordi en del af udfordringen går ud på, at deltagerne bliver sat sammen i teams, som har en dag til at udvikle nye spil.Vi er startet beskedent med 23 deltagere, men vil helt sikkert gentage forløbet til næste år og har en forhåbning om at ende på hundrede deltagere hver gang.

 
Tilbage til forsiden

Kommentarer

Lyder rigtig fedt, det skal vi helt klart have noget mere af idag. Der er efterhånden så stor efterspørgsmål på software udvikling, så jo tidligere folk lærer det jo bedre :)

Tilføj kommentar