Nu ryger broen over jernbanen i Lundby. Foto: Michael Thønnings

Broerne dør - men togene kører... indtil 2019

De begyndte midt i sidste uge og havde til søndag i forhold til at rive broerne ved Lundby og Vordingborg ned. Indtil videre er det gået relativt fint og togene kører. Men fra 2019 bliver der lukket totalt ned for togdriften.

Lundby/Vordingborg Lige efter nytår, blev Lundby hårdt ramt, da man lukkede Lundby Hovedgade/Kaj Lykkesvej over sporene, og forventeligt ikke lader biler passere, før en ny bro står klar om ni-ti måneder - omkring september. Men i 2019 lukker sporene sydover fuldstændig for togdrift og i en længere periode må alle der skal fra Næstved og sydover (eller omvendt) indstille sig på busser i stedet.
- Det er et puslespil, siger Klaus Jørgsensen, projektleder fra Banedanmark, om ændringerne generelt, der lige nu betyder, at tung trafik i en måneds tid også må køre videre ud via motorvejen, fordi der også arbejdes oppe ved lov en måneds tid endnu.
- Men vi har haft en god dialog og holdt møder. Vi har en følgegruppe, med blandt andre lokalrådet, som vi har møder med tre-fire gange om året, siger Klaus Jørgensen om lukningen, der de seneste dage har skabt lidt vanskeligheder, for folk der skulle fra den ene ende af Lundby til den anden. Der er dog - efter aftale med de lokale - lavet ekstra P-pladser ved stationen, og de gående og cyklende kan bruge tunnelen under banen - eller gangbroen over - der står lidt endnu.
- Vi gør det for at fremtidssikre broerne. Med de nuværende kan togene køre 120-160 kilometer i timen, mens man kan køre 200 kilometer i timen under den nye, siger Klaus Jørgensen, der påpeger at der er en garanti på de nye broer skal kunne holde i 120 år, ligesom han forsikrer at de ikke skal hæves mere. Også fordi skinnerne ikke kan klare hurtigere tog end det.
- Og man vidste ikke de skulle køre 200 kilometer i timen i 2009, siger han og henviser til gangbroen i Lundby, der også skal hæves. 
- Det var først i 2011, det kom ind i billedet.
I følge Klaus Jørgensen skal der være 5,3 meter mellem spor og bro, for at klare de hurtigere tog, og det kommer der så nu. Den  nu nedlagte bro i Lundby var fra 1985.

Nu ryger broen over jernbanen i Lundby. Foto: Michael Thønnings

Lundby Hovedgade/Kaj Lykkesvej over sporene er lukket på grund af broarbejde indtil efteråret 2018. Foto: Michael Thønnings

Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar