Bogø først med støtte for anbragte børn

Ud over at sætte fokus  på og hjælpe anbragte børn, lærer 9.Z fra Bogø Kostskole at lave deres helt egen professionnelle støttekampagne, med markedsføring, budgetter og meget mere. I sidste uge havde de som de første i landet besøg af Børnehjælpsdagen, der skød kampagnen ”Ungdomsværn” i gang.


- Vi har glædet os meget til at komme herud. Bogø Kostskole er nærmest selvskrevne til at være med - blandt andet fordi, at en stor del af eleverne er anbragte børn. De har det selv tæt inde på livet fortæller Stine Enevold, fra Børnehjælpsdagen, der i onsdags var taget til skolen, som det første sted, på en længere tur til 24 skoler rundt i landet.

Ideen bag, er kampagnen ”Ungdomsværn” og målet er at særligt udvalgte elever, skal lave deres egen kampagne, der skal samle ind og sætte fokus på anbragte børn.

Således var der dyb koncentration, da holdet fra Børnehjælpsdagen kunne fortælle om alle de ”jobs”, som eleverne skal påtage sig. De skal således både planlægge budgetter, have markedsføringsansvarlige, videofolk, event-ansvarlige og en overordnet projektansvarlig, der skal sørge for at den store kampagen glider.

- Det er en særlig betroet stilling, hvor man skal have det overeordnede overblik. En leder-type, fortæller, de til klassen, der nu er en lille virksomhed. Men hvem laver hvad? For der er mange roller der skal klares.

- Men det virker som om de har en god dynamik - og det her er også noget de kan bruge efterfølgende, ud over at det viser, at de unge faktisk kan tage et socialt ansvar - og de vil det meget gerne, siger Stine Enevold, der påpeger at de unge mensker ofte har nogle gode - og andre ideer - end vi selv har fået.

- Og så får vi noget opmærksomhed på at der faktisk er 15.000 anbragte børn, bare i Danmark. Der bliver fjernet syv børn om dagen og det er en vigtig historie at få fortalt, siger hun.

 

Fedt at hjælpe

Og de unge i niende klasse på Bogø Kostskole, er klar, for de har arbejdet med projekter før - men dog ikke helt som det her.

- Det er sjovt at lave noget anderledes i skolen, siger Denise Klingberg Jensen.

- Og det er fedt at man hjælper andre, tilføjer Signe Freja Klodskov Christensen, fra klassen. De bor selv hos plejefamilier - ligesom en stor del af deres klassekammerater, så de er godt inde i sagen, som de støtter. Således har Signe K. Christensen også oplevet mobning andre steder, men på Bogø Kostskole, hvor hun har gået et års tid, har hun fået flere venner - og har følt sig mere velkommen.

- De er jo ligesom os andre, siger Emma Rosa Sander Nielsen, der ligesom den fjerde veninde Clara Fjord Jacobsen, er ”vokset op” på Bogø Kostskole. De bor hjemme hos deres egne forældre, men har gennem skoletiden lært anbragte børn at kende, som klassekammerater.

- Man tænker ikke over det. De bor bare et andet sted, end hos deres forældre, siger Clara F. Jacobsen, der ligesom de tre veninder, regner med at ville lave noget PR og marketing, når de skal i gang med kampagnen, der tager rigtig fart i uge 43, hvor eleverne blandt andet skal ud og sælge ”muleposer” for at støtte sagen, men også skala arrangere et stort event. Gerne noget der kan samle rigtig mange mennesker her i området.

Blandt andet har de snakket om at lave lodsedler i muleposerne de sælger, ligesom de har planer om - måske - at lave et stort løb.

- Her er rigtig mange idrætsforeninger og mange der laver løb og dyrker sport. Det kunne være fedt at samle en mase mennesker - og skabe opmærksomhed på den måde, siger Clara F. Jacobsen, mens de andre er ved at diskutere kampagne på sociale medier, og hvordan de skal få fat i folk.

 

Konkrete mål

- Det passer godt ind i forhold til vores projekt og den måde Bogø Kostskole er på. Også at de arbejder med en ”mission”, siger Rikke Wulf-Andersen, der er klassens lærer - og i  øvrigt hende der koblede dem på projektet.

- Det er en klasse, hvor halvdelen af eleverne er anbragt, og det er en meget aktiv klasse, der gerne vil noget, siger hun om valget af dem og påpeger at kampagnen, samtidig bliver en del af deres niende-klasses projekteksamen.

- Og det er jo fantastisk at de så arbejder med et konkret formål, hvor de både tager ansvar, og det er meget ”hands on”, siger hun.

Projektetevil køre intensivt i tiden omkring uge 43, og Bogø-eleverne kæmper med - og mod - elever fra 24 andre skoeler landet over. Der udpeges desuden en vinder, som modtager 10.000 kroner. 

mith


Tilbage til forsiden

Tilføj kommentar